Joseph Addison renkler, her dili konuşurlar demiştir. Biz bunu “Renk Teorisi/Color Theory” olarak biliyoruz. Renkler beyindeki dalgaları, sinir sistemini ve hormonal aktiviteyi etkilenektedir. Bizde çeşitli duygular uyandırıyor. Bizlerin renge tepkimiz hem fizyolojik hem psikolojiktir. Hangi rengin insanda nasıl duygular uyandıracağı konusunda araştırmalar yapılmış ve her renk ayrı ayrı birçok duyguyla eşleşmiş.
Joseph Addison’un dediği gibi renkler her dili konuşur. Çünkü görsel anlatımda, renkler ile her şeyi anlatabiliriz. Bir konuyu, hikâyeyi anlatırken doğru renkler kullanmamız bu anlatımı kuvvetlendirir. Bu yazımda görsel anlatımda renkleri nasıl daha etkili kullanabileceğimizden, yani “Renk Teorisi” konusundan bahsedeceğim.
Renk Teorisi
Renk teorisi geniş bir alan ve zamana uzanır. Rönesans güzel sanatlarından tutun modern ticari reklamcılığına kadar gider. Renkler öyleki bizim ruh halimizi ve algımızı yansıtır. Renkler sıcak ve soğuk, uzaklaşmak ve ilerlemek, olumlu olmak veya olumsuz, eksiltici ve katkı maddesi gibi sınıflara ayrılabilir.
Hikâye anlatıcılığında renk;
– Psikolojik tepkileri ortaya çıkarır.
– Önemli ayrıntılara odaklanır.
– Filmin tonunu ayarlar.
– Karakter özelliklerini temsil eder.
– Hikâyedeki değişiklikleri gösterir. Öncelikle şöyle genel olarak filmde renk teorisini inceleyelim.
Unutmayalım, üstte bulunan görsellerde yazdığı gibi renk teorisine göre renkler orada yazılan duyguları anlatır. “Fakat renk teorisine öznel olarak bakmalıyız.”
Renk teorisini öğrenelim, bilelim. Ancak kendimizi bu konuda sınırlandırmayalım. Eğer bir film yapımcısıysanız buna dikkat etmelisiniz. Bunu Night Shyamalan’ın Altıncı His (The Sixth Sense) filmi ve Garry Ross’un Yaşamın Renkleri (Plesantville) filmindeki kırmızı kullanımlarıyla örneklendirelim.
Night Shyamalan Altıncı His’te kırmızıyı, korku ve korkuyu önceden haber vermek için kullanmıştır.
Garry Ross ise Yaşamın Renkleri filminde umudu, aşkı ve şehveti temsil etmek için kullanmıştır.
Filmde Renk Teorisi
1) Dengeli / Balance
2) Uyumsuz / Discordance
3) Çağrışımsal / Associative
4) Geçişli / Transitional
Bu yazımda yalnızca “Dengeli/Balance” renk şemasından bahsedeceğim.
Dengeli (Balance) Renk Tonu
Dengeli renk tonu kendi içinde dörde ayrılır.
1) Tek Renkli / Monochromatic
2) Tamamlayıcı / Complemantary
3) Benzer / Analogous
4) Üç Renkli / Triadic
Tek Renkli (Monochromatic) Renk Şeması
Tek renkli bir renk şeması, tek bir temel renk tonunun gölgeler, tonlar ve renk tonları kullanılarak genişletilmesidir. Örnek görsellerle pekiştirelim.
Tamamlayıcı (Complementary) Renk Şeması
Tamamlayıcı renk şeması, renk çarkında karşıt iki rengin birbiriyle bağlantılı olarak kullanılmasıdır. Örnek görsellerle pekiştirelim.
Benzer (Analogous) Renk Şeması
Benzer renk şemaları, renk çarkında yan yana olan renkleri kullanır. Doğada bulunma eğilimindedirler. Göze hoş gelen uyumlu bir his verirler. Örnek görsellerle pekiştirelim.
Üç Renkli (Triadic) Renk Şeması
Üçlü renk şemaları, renk çarkında eşit aralıklarla yerleştirilmiş üç rengin birlikte kullanılmasıdır. Bu şemada renklerden biri baskın olarak seçilir. Karikatürümsü bir şema olduğu için daha az yaygındır. Örnek görsellerle pekiştirelim.
Adobe’un çok güzel bir sitesi var. Renk Teorisinde bulunan renk şemalarını uygulamalı olarak test edebileceğiniz harika bir site. “color.adobe.com” linki üzerinden ulaşabilirsiniz. Ayrıca sinema alanında Zack Snyder Stili hakkında bilgiler almak için linke tıklayınız
Yazan Mustafa Emre Gürleyen